Her finder du alt det du IKKE har bygget med Lego endnu.
Find det på You Tube.
Alt dette er bygget KUN med Legodele: https://www.youtube.com/watch?v=oYhAKxOlfXQ
Find det på Pinterest:
Alt dette er bygget KUN med Legodele: https://www.pinterest.com/search/pins/?q=lego&rs=rs&term_meta%5B%5D=lego%7Crecentsearch%7C3
Leg er en alvorlig sag.
Lad os slå fast med det samme, at byggevejledninger er guld værd! Det vil i hvert fald virke uoverskueligt for mange af os at bygge et stort skab eller en stor Lego-figur uden hjælp fra en byggevejledning.
Men ind imellem bør vi kaste os, børn og børnebørn ud i fri leg uden byggevejledning. For når alt i hverdagen og arbejdsdagen er struktureret, hæmmer det vores evne til nytænkning og kreativitet.
Det viser et norsk-amerikansk forskningsprojekt, skriver Høgskolen i Buskerud og Vestfold i Norge.
Konkret mål – ukonkret mål
Forskerne, Marit Engeset fra Handelshøyskolen og Høgskolen i Buskerud og Vestfold og Page Moreau fra University of Wisconsin-Madison i USA, har med hjælp af Lego-klodser og byggevejledninger undersøgt, hvordan strukturerede arbejdsopgaver og mere frie opgaver påvirker kreativiteten.
Flere end 1000 studerende fra University of Colorado og Høgskolen i Buskerud og Vestfold har deltaget i tre tests.
Først blev de inddelt i tre grupper: En gruppe skulle bygge, hvad de ville med Lego-klodser, en anden gruppe skulle bygge en Lego-figur med hjælp fra en byggevejledning, mens den tredje gruppe var en kontrolgruppe, der ikke byggede noget.
Dernæst fik grupperne en kreativ test og en test, der måler analytisk tænkning.
Figurbyggerne klarede kreativitetstesten dårligere end de to andre grupper. Mens alle grupperne klarede den analytiske opgave lige godt.
Tankemønstret hænger ved
De to forskere mener, at vi hæmmer os selv i at være kreative senere på dagen, når vi først arbejder med strukturerede, veldefinerede opgaver med et klart mål og en klar fremgangsmåde.
Årsagen er, at vi i den veldefinerede proces tænker på en bestemt måde, og det er lettere for os at bruge samme tankemønster igen.
- Det interessante er, at det modsatte ikke er tilfældet. De, der arbejder med åbne, udefinerede opgaver, der hverken har mål eller metoder til at nå målet, klarer overraskende nok ikke de efterfølgende analytiske tests dårligere, siger Marit Engeset.
Dårlige vilkår for kreativitet i hverdagens jag
Studiet viser, at det er målet – det vil sige viden om, hvad man skal nå frem til - der begrænser kreativiteten i større grad end viden om, hvilke metoder, der kan benyttes til at løse problemet.
Forskerne kan også se, at personer, som arbejder med veldefinerede opgaver, med stor sandsynlighed vil vælge lignende opgaver senere i stedet for ustrukturerede og kreative opgaver.
Resultaterne er tankevækkende, når man tænker på, hvor struktureret hverdagen er med skole, arbejde og familieliv, mener forskerne.